راهنمای خرید تجهیزات

راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک

راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک

راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک

راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک

راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک | در این مقاله در مجله صوت پلاس قصد داریم در مورد راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک توضیح دهیم.

انتشار صدا بسیار پیچیده است و وقتی مجموعه مواد تشکیل دهنده دیوارها، کف و سقف (به علاوه هر پنجره، در و مبلمان) به معادله اضافه شود، پیش بینی اینکه چه اتفاقی برای آن خواهد افتاد بسیار دشوار است.

این فقط ابعاد اتاق نیست که نحوه صدای اتاق را تعیین می کند، دو اتاق را با یک شکل و اندازه تصور کنید، یکی دارای دیوارهای بتنی به ضخامت دو متر است و دیگری یک دیوار گل میخ گچی تک لایه باشد.

حتی با آن توضیحات مختصر و البته افراطی، احتمالاً از قبل می دانید که این دو اتاق بسیار متفاوت به نظر می رسند. با اضافه کردن تعداد زیادی از اشکال، اندازه‌ها، روش‌های دیوارسازی و سطوح موجود در استودیوهای خانگی، ارائه راهنمای یک‌اندازه برای جاذب صدا آکوستیک غیرممکن می‌شود.

آنچه در زیر می آید نگاهی به نصب جاذب صدا آکوستیک است: برخی از اطلاعات اساسی و ضروری، همراه با اندکی توصیه از متخصصان آکوستیک که باید به شما اعتماد به نفس لازم برای شروع کار را بدهد، ارائه می شود.

علت وجود جاذب صدا آکوستیک

راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک | اتاق‌های دارای جاذب صدا آکوستیک پاسخ فرکانسی ناهمواری دارند، به این معنی که هر تصمیمی که در مورد میکس می‌گیرید بر اساس صدایی است که «رنگی» است، زیرا نمی‌توانید دقیقاً آنچه در حال پخش است بشنوید.

به طور خلاصه، نمی‌توانید بگویید که میکس شما هنگام پخش در هر جای دیگری چگونه به نظر می‌رسد. با این حال، این فقط یک مسئله برای میکس نیست، زیرا هر ضبطی که از سازهای آکوستیک می‌سازید، دارای تمام ویژگی‌های فضایی است که در آن ضبط می‌کنید.

اگر فضای مورد نظر یک استودیو در جایی ساکت و خلوت باشد، ممکن است چیز خوبی باشد، اما اگر اتاق نشیمن یا اتاق خواب شما باشد احتمالاً بد است.

بنابراین، اگر می‌خواهید میکس‌های شما به خوبی منتقل شوند، و ضبط‌های شما عاری از «بوق» اتاق باشد، باید به ویژگی‌های آکوستیک محیط خود توجه کنید، مهم نیست که چقدر وسیله‌ای که استفاده می‌کنید خوب است.

مهم ترین کارها برای داشتن جاذب صدا آکوستیک

اولین چیزی که باید درک کنید نتیجه ای است که می خواهید به دست آورید.

این یک تصور اشتباه رایج است که جاذب صدا آکوستیک باید تمام طنین را از بین ببرد، و اینکه شما می خواهید یک اتاق پوشیده شده از کف تا سقف با کاشی های فوم باشد: هدف شما این نیست.

همچنین باید محدودیت های تحمیل شده توسط فضا و بودجه را در نظر داشته باشید: بسیاری از صاحبان استودیوهای خانگی صرفاً بودجه لازم برای راه اندازی جاذب صدا سفارشی را ندارند.

اندی مونرو، متخصص طراحی آکوستیک، اظهار می کند، “طراحی آکوستیک علمی است که تعادل صدای خنثی را بازیابی می کند.”

به کار بردن این علم به معنای تداخل در مسیر صدا برای کنترل انرژی صوتی است.

خورخه کاسترو، مهندس آکوستیک ارشد در Vicoustic، می گوید که ” در مورد جاذب صدا مقرون به صرفه، ابتدا باید انرژی صدا را کنترل کنیم. سپس می توانیم از کیفیت صدا مراقبت کنیم. با فضاهای کوچک، فرکانس‌های بیس همیشه مشکل ساز هستند و ما باید فرکانس‌های پایین را تا جایی که می‌توانیم کنترل کنیم.»

در واقع، او ادامه می‌دهد: «در اتاق‌های کوچک، هرگز نشنیده‌ام که مردم بگویند فرکانس‌های پایین را بیش از حد جذب می‌کنند.»

راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک

جذب و انتشار صدا

برای رسیدن به تعادل مناسب، دو رویکرد اصلی وجود دارد: جذب و انتشار.

محصولاتی که دارای خواص جذبی هستند عبارتند از فوم و پشم معدنی سفت و سخت و آنها انرژی صوتی را جذب کرده و از طریق اصطکاک به گرما تبدیل می کنند.

در فرکانس‌های بالا، جذب برای کاهش پژواک فلاتر و برای رام کردن اتاق‌هایی با صدای روشن یا زنگ‌دار ضروری است.

تله بیس نیز نوعی جذب است، اما به طور خاص برای جذب انرژی با فرکانس پایین طراحی شده است.

ترکیبی هوشمندانه از مواد نرم، سخت، ضخیم و نازک، از جمله هوا، برای ساخت کارآمدترین تله بیس استفاده می‌شود و فاصله خالی بین دیوار و پشت تله به موثرتر شدن آن کمک می‌کند.

انتشار عبارت است از پراکندگی انرژی صوتی با استفاده از سطوح چند وجهی.

دیفیوزرها معمولاً از چوب، پلاستیک یا حتی پلی استایرن ساخته می شوند.

خورخه کاسترو توضیح می‌دهد: «دیفیوژن به کنترل انرژی کمک می‌کند و کیفیت صدا را در فرکانس‌ها در محدوده متوسط و بالای طیف بهبود می‌بخشد .

و همچنین تصویر sweet spot را بهبود می‌بخشد.» “sweet spot'” جایی است که بین بلندگوها باید بنشینید تا بهترین تصویر استریو را دریافت کنید (تصور کنید سر شما و دو بلندگو یک مثلث متساوی الاضلاع را تشکیل می دهند).

در واقع، خورخه می‌گوید که یک استودیوی خانگی معمولی برای داشتن جاذب صدا مناسب فقط بین 30 تا 40 درصد پوشش نیاز دارد.

بنابراین زیاده روی نکنید: به یاد داشته باشید که ما سعی می کنیم انرژی را کنترل کنیم یا “تعادل صدای طبیعی را بازیابی کنیم” و نه اینکه صدا را به طور کامل از بین ببریم.

خورخه می‌گوید در مورد نسبت انتشار به جذب، “برخی معتقدند که باید 50 درصد جذب و 50 درصد انتشار باشد.

در استودیوی خانگی، به دلیل محدودیت‌های بودجه و فضا، نسبت واقعی می‌تواند به طور قابل توجهی متفاوت باشد.”

راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک

1. از این فرمول استفاده کنید تا بفهمید چه مقدار فضای بین پانل ها برای رسیدن به فاصله یکسان باقی می ماند:

(طول دیوار منهای کل عرض پانل) تقسیم بر (تعداد پانل ها به اضافه 1)

2. قبل از تعمیر هر چیزی، اتاق را علامت گذاری کنید، با مداد روی دیوارها بکشید. جایی که گوشه‌های پانل‌ها باید بروند را علامت بزنید تا بتوانید آنها را دقیقاً ردیف کنید.

3. دو بار اندازه بگیرید، یک بار بچسبانید!

4. هنگام استفاده از چسب، روی یک سطح یک زیگزاگ و روی دیگر یک خط چین بکشید تا چسبندگی بهینه شود.

5. هنگامی که پانل سفت و سخت را ردیف کردید، آن را محکم فشار دهید و تکان دهید تا به “مکیدن” آن روی سطح کمک کنید. این امر به ویژه در سقف های بافت دار موثر است.

6. از یک دوست کمک بگیرید!

امواج ایستاده

راهنمای خرید جاذب صدا آکوستیک | اکثر استودیوهای خانگی از «امواج ایستاده» با فرکانس پایین رنج می برند، جایی که طول فیزیکی موج چند برابر ابعاد اتاق است.

در نتیجه افزایش حجم در فرکانس‌هایی است که طول موج‌ها با ابعاد اتاق منطبق است، و فرورفتگی‌های عمیق یا نقاط مرده در مکان‌هایی که بعد اتاق یک عامل زوج (مانند نیم یا یک چهارم) طول موج است، افزایش می‌یابد.

امواج ایستاده در اتاق های کوچکتر آشکارتر است. و اتاق های مربع و مکعب، یا اتاق هایی که یک بعد آن مضرب دقیق دیگری است، بدترین مقصر هستند.

طول موج باز ‘E’ روی گیتار حدود 14 فوت (کمی بیش از 4 متر) است، بنابراین اگر یک گاراژ را به یک استودیو تبدیل کرده باشید، احتمالاً طولانی‌ترین دیوار شما تقریباً دقیقاً به اندازه یک شکل موج در آن فرکانس خواهد بود!

(Visited 3 times, 1 visits today)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

16 + شانزده =