دنیای ضبط صدا

دنیای ضبط صدا | برخی از نام‌های افسانه‌ای در مهندسی و تولید نه تنها رکورد های بزرگی را به ثبت رساندند، بلکه تجهیزات و تکنیک‌ هایی را که امروزه بدیهی می‌دانیم اختراع کردند.

تلاقی بین نوازندگان و مخترعان به صدها، اگر نگوییم هزاران سال پیش باز می گردد. حتی کلمات “اختراع” و “بداهه” اغلب قابل تعویض هستند. با این حال، توانایی تفکر خارج از چارچوب، که ما از نوازندگان انتظار انجام آن را داریم، و در عین حال این کار را به روشی حساب شده انجام دهند، الزامی است که انتظار می رود تعداد کمی از آنها برآورده شوند.

توماس ادیسون ممکن است فرآیند ضبط را اختراع کرده باشد، اما من نمی توانم هیچ یک از آهنگ های او را به خاطر بیاورم (“مری یک بره کوچک داشت” به حساب نمی آید). از سوی دیگر، لس پل متوجه شد که چگونه یک گروه کامل را با یک نفر در اتاق ضبط کند و این کار را در حین آهنگسازی “Vaya Con Dios” انجام داد.

ارزش این را دارد که ببینیم برخی چگونه خلاقیت و اختراع خود را در این فرآیند که بر زندگی و شغل ما تأثیر می گذارد ترکیب کردند. و فقط به خاطر داشته باشید که در حین مطالعه، هر بار که باید یک وصله مبتکرانه را در مورد یک مشکل در استودیو مرور کنید، در حال تقلید از کاری هستید که این افراد انجام دادند.

مهندسانی که دنیای ضبط صدا را تغییر دادند!

دنیای ضبط صدا

Joe Meek

پدر جو میک پس از اینکه یک اسب از زیر او شلیک کرد و دید دوستانش در هر دو طرف او منفجر شده بودند، از جنگ جهانی اول برگشت. جو بعداً در زندگی خود در خط آتش قرار گرفت، که در نهایت به همان اندازه خشن و کشنده بود.

دنیای ضبط صدا | او همچنین ناشنوا بود و هیچ حس ریتم نداشت، هیچ یک از اینها او را از ساختن و ضبط آهنگ های جاودانه، از جمله کلاسیک جنگ سرد “Telstar”، و ایجاد مجموعه ای از تکنیک های استودیویی، از جمله فلنجینگ و میک نزدیک، و سخت افزاری مانند یکی از اولین واحدهای ریورب فنری که امروزه آنقدر رایج هستند که به نظر می رسید همیشه وجود داشته اند.

دنیای ضبط صدا | بری کلیولند، که زندگی نامه فنی قطعی میک را نوشت، و گفت او دارای خلق و خوی او افسانه ای بود – او به طور منظم و به معنای واقعی کلمه نوازندگان و تجهیزات آنها را از سه پله آپارتمانش به پایین پرتاب می کرد.” در خیابان هالووی 304.

معروف ترین جعبه سیاه میک واحد طنین فنری بود که او در سال 1958 از یک فن بخاری شکسته ساخته شده توسط HMV ساخت. او در حین کار در استودیوی Lansdowne House متعلق به IBC در هالند پارک لندن، یک کمپرسور/محدود کننده را نیز توسعه داد.

بر اساس طرح های Langevin و EQ مبتنی بر Pultec، که توسط مالک فعلی آن، نایجل وودوارد، توصیف شده است، به عنوان “احتمالا گرم ترین، صاف ترین و شفاف ترین اکولایزر ساخته شده تا کنون.”

کلیولند می گوید: «جو چیزهای زیادی را بر اساس طرح های موجود ساخت، اما آنها را به سطح دیگری رساند. به عنوان یک دانشمند، میک قاطعانه خودآموز بود – تنها آموزش فنی رسمی او در طول خدمت او در خدمات ملی به عنوان تکنسین رادار انجام شد.

دنیای ضبط صدا | اما در نوجوانی با وجود اینکه سیگنال های تلویزیونی هنوز به کشور او نرسیده بود، از ابتدا یک دستگاه تلویزیون ساخت. کلیولند می گوید: «جو به عنوان یک توسعه دهنده فناوری تا حد زیادی شهودی بود.

او خود را بسیار فنی می‌دانست، اما تحصیلات فنی رسمی بسیار کمی داشت. با این حال، کاری که او می‌توانست به خوبی انجام دهد این بود که چیزی را مفهوم‌سازی کند – یک صدا، راهی برای ضبط صدا – و سپس راهی برای دستیابی به آن پیدا کند.

مهندسان همکار میک در لنزداون و استودیوهای دیگر، هم نسبت به ظرفیت او برای آزمایش تکنیک‌های جدید حسادت می‌ورزیدند و هم با این کار، نظم بسیار محافظه‌کارانه و سلسله مراتبی را که جو صنعت ضبط صدا بریتانیا در آن زمان بود، برهم زد.

کلیولند می‌گوید: «در آن زمان، ارتدکس استفاده از میکروفون‌های کمی بود که دور از منبع صدا قرار می‌گرفتند و از فضای طبیعی اتاق استفاده می‌کردند. دقیقاً این میکروفن دقیقاً برای هر ساز در اینجا قرار داده شده بود. همه این کارها به صورت منظم انجام می شد.

میک قوانین را نادیده می گرفت و هر میکروفون را که می خواست در هر کجا که می خواست قرار می داد، معمولاً بسیاری از آنها را نزدیک منبع قرار می داد و سپس از مصنوعی استفاده می کرد. محیطی مانند ریورب برای ایجاد حس فضا. این رویکرد ضبط چیزی است که به مهندسان نوعی کنترل بر صدا را می دهد که امروزه در استودیو بدیهی می دانیم. او به ما آموخت که به جای تلاش برای کنترل دینامیک، صدا ایجاد کنیم.”

طبق گفته کلیولند، میک اولین مهندس در بریتانیا بود که از کمپرسورها برای ایجاد اثرات پمپاژ و تنفس استفاده کرد. او همچنین محدودیت‌ها را به حداکثر رساند تا داغ‌ترین سطوح ممکن را بر روی نوار دریافت کند و از ویژگی‌های فشرده‌سازی طبیعی نوار آنالوگ استفاده کرد. همچنین به احتمال زیاد میک یکی از اولین مهندسانی بود که بیس الکتریکی را با وصل کردن مستقیم آن به میکسر هدایت کرد.

دنیای ضبط صدا | اگر این درست است که مرز باریکی بین نبوغ و جنون وجود دارد، میک این مرز را پشت سر گذاشته است. آسیب شناسی های او با دستاوردهای او رقابت می کرد و شامل افسردگی، سوء مصرف دارویی و اسکیزوفرنی پارانوئیدی بود که باعث شد او بسیاری از اختراعات خود را با نوار بپوشاند تا مبادا دیده شوند و کپی شوند.

دنیای ضبط صدا | کلیولند می‌گوید: «او فکر می‌کرد که همه قصد دارند اسرار او را بدزدند. با این حال، تکنیک‌های نوآورانه‌ای که او ابداع کرد در استودیوها انجام می‌شد تا همه ببینند. او یادداشت‌بردار نبود، بنابراین نوآوری‌های او بخشی از راه ساخت رکوردها شد – زیرا مردم کارهای او را می‌دیدند و کپی می‌کردند. آی تی.” میک قوانین را نادیده می گرفت و هرگز هیچ قطعه دنده ای را صفر نمی کرد، پارامترها را با تنظیمات خود رها می کرد و اغلب کل تجهیزات را با شاسی باز تغییر می داد.

او در سال 1967 خودکشی کرد – اما میراثی در صنعت باقی گذاشت که مسیر ضبط صدا را تغییر داد.

دنیای ضبط صدا

Tom Dowd

دنیای ضبط صدا | از بسیاری جهات بر خلاف میک، تام داود به عنوان مهندس ارشد و بعداً تهیه‌کننده آتلانتیک رکوردز، که در آن ضبط‌هایی برای Clovers، Ruth Brown، Joe Turner، Clyde McPhatter، LaVern Baker، نقش داشت، به همان اندازه در تغییر نحوه ضبط رکوردها نقش داشت.

دنیای ضبط صدا | دریفترها و ری چارلز، که با آنها توانایی منحصر به فرد خود را در به نمایش گذاشتن رکوردهایی به نمایش گذاشت که در هر دو طرف تقسیم نژادی به یک اندازه خوب فروخت ، که به خودی خود یک دستاورد قابل توجه برای آن زمان بود.

پیشینه علمی و موسیقایی داود به همان اندازه رسمی بود که میک به صورت موقتی بود. داود در دبیرستان علمی و ریاضی محور Stuyvesant در منهتن شرکت کرد و در سن 16 سالگی در سال 1942 فارغ التحصیل شد.

دنیای ضبط صدا | او شروع به شرکت در کلاس های دانشگاه سیتی و دانشگاه کلمبیا کرد، همچنین در گروه کلمبیا ترومبون و طبل نواخت و به ویولن و پیانو اضافه کرد. که مادرش، یک خواننده اپرا که به طور کلاسیک آموزش دیده بود، و پدرش که در تئاتر روکسی در برادوی دکور می‌کرد، در کودکی تشویقش کرده بودند.

دنیای ضبط صدا | او در سال 1943 پس از 18 سالگی در اکتبر همان سال در هیئت پیش نویس خود ثبت نام کرد و پیشینه علمی او مورد توجه قرار نگرفت: او به بخش مهندسی ویژه در منطقه منهتن منصوب شد، یکی از شبکه های سلول های علمی مبتنی بر دانشگاه که بر روی آن کار می کرد. اجزای بی شماری از آنچه که پروژه منهتن نامیده می شود ،تلاش برای ساخت بمب اتمی که به جنگ پایان داد.

داود در طول مدت حضور خود در این پروژه، یک سیکلوترون را به کار گرفت، آزمایش‌های چگالی عناصر مختلف را انجام داد و آمار را به عنوان بخشی از تقسیم‌بندی طیف‌سنجی پرتو نوترونی ثبت کرد.

دنیای ضبط صدا | داود با جری وکسلر، نایب رئیس و تهیه کننده آتلانتیک رکوردز، در تأسیسات مستقل اصلی آن روز در نیویورک کار کرد و بعداً یک سری استودیو در آنجا برای آتلانتیک طراحی کرد. و داود در مهندسی موسیقی تثبیت شد.

دانا داود ادعا می‌کند که پدرش اولین کسی بود که به جای دستگیره‌های بزرگ باکلیت که در کنسول‌های موسیقی رایج بود، از فیدر استفاده کرد. او می‌گوید: «او یک نوازنده پیانو بود و می‌خواست بتواند کنسول را با چندین کلید در هر دست با پیانو بنوازد،با دستگیره‌ها، نمی‌توانی در هر لحظه بیش از یک عدد داشته باشی.

بنابراین او شرکتی را پیدا کرد که در حال ساختن سیم‌های لغزنده [پتانسیومتر] بود و آن‌ها را در کنسول اولین استودیو آتلانتیک نصب کرد.

برای ادامه مقاله دنیای ضبط صدا در مجله صوت پلاس همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده + 13 =